El Servei Català de la Salut aposta per un futur digital amb la plataforma Mobile First, un projecte de SEMIC i Aruba

Descripción del caso de éxito: 

Notícia publicada a http://www.arubanetworks.com/en-gb/resources/hospital-general-de-granoll...

L’Hospital General de Granollers és un centre de salut i assistència social que es troba a 30 km de Barcelona. Aquest centre està especialitzat en diferents àrees, com la docència, la demència i l’atenció geriàtrica, i forma part del Servei Català de la Salut.

Com altres organismes, en un sector sanitari en constant evolució, i en l’era d’historials mèdics electrònics, l’hospital ha de poder establir connexió amb serveis externs. També ha de funcionar a la perfecció entre els seus diferents edificis i durant tot el recorregut que el pacient fa al centre.

“Hem de tractar amb més continguts digitals”, afirma Anna Benavent, directora d’organització i sistemes d’informació de l’Hospital General de Granollers. “L’assistència sanitària cada vegada és més col·laborativa. Necessitem ser més mòbils en la nostra gestió, però també quan ens trobem al costat del pacient, i estar preparats per fer servir les eines més modernes per fomentar la productivitat”.

 

Fomentar la mobilitat i la digitalització

Aruba es va presentar com la solució més segura, flexible i fiable. També és la que va presentar el full de ruta més interessant, en termes del que podríem arribar a fer amb l’ús de la tecnologia. Anna Benavent, directora d’organització i sistemes d’informació de l’Hospital General de Granollers.

Per poder aconseguir els seus objectius estratègics, l’hospital va decidir renovar tota la seva xarxa, tot construint, alhora, una infraestructura per fomentar la mobilitat i la digitalització, així com el compliment d’objectius a llarg termini al voltant dels serveis d’IoT (Internet de les coses), BYOD (porti el seu propi dispositiu) i els basats en la localització. A curt termini, l’hospital ha volgut posar en marxa una aplicació per millorar l’experiència del pacient, amb geolocalització i temps d’espera actualitzats. Perquè el funcionament d’aquesta aplicació sigui eficient, seria fonamental comptar amb una xarxa millorada.

“La nostra prioritat era comptar amb una xarxa estable, és a dir, estem en l’àmbit de l’atenció sanitària, no podem permetre’ns el luxe que la xarxa falli”, explica Benavent. “Però també volíem flexibilitat. Entenem que la mobilitat i la digitalització augmentaran, i que podem crear serveis nous i formes de treballar noves. Volíem una solució que ens permetés adaptar-nos en qualsevol moment”.

Segur, flexible i fiable

L’hospital va recórrer a Aruba per la seva trajectòria en el desenvolupament de tecnologies robustes, així com per la seva experiència en el desplegament de solucions innovadores. “Aruba va demostrar que era la solució més segura, flexible i fiable”, diu Benavent. “També va presentar el full de ruta més interessant, en termes del que podríem arribar a fer amb l’ús de la tecnologia”.

El sistema implantat per Aruba Mobile First es basa, en part, en la instal·lació de més de 180 punts d’accés Aruba serie 200 i en una instal·lació de xarxa de campus completament redundant basada en els commutadors de les sèries 5400R, 3800 i 2900 d’Aruba. Per instal·lar i garantir la xarxa WLAN de manera centralitzada, es van instal·lar dos controladors Aruba 7200 a més del sistema de gestió de xarxes AirWave d’Aruba per a la supervisió i resolució de problemes. Es va triar el sistema de control d’accés a la xarxa ClearPass d’Aruba per desenvolupar un sistema de control d’accés a la xarxa basat en un context i un rol molt contextual, que es basa en polítiques flexibles i granulars. La fase següent consisteix a instal·lar les balises amb tecnologia sense fil de baixa energia (BLE, per les seves sigles en anglès) d’Aruba i la plataforma d’aplicacions mòbils Meridian per permetre serveis basats en la localització a través de la nova aplicació de l’hospital, com la cerca de rutes in situ o el seguiment d’actius a través d’eines mòbils específiques.

“Els punts d'accés de la sèrie 200 poden comptar amb balises USB afegides, i, encara que no són suficients pel que es necessita, ja ofereixen l’arquitectura bàsica necessària per a la següent fase”, afirma David Ferrera, arquitecte de solucions de xarxa de SEMIC, soci d’Aruba implicat en la implantació del sistema. “Estem duent a terme un estudi complet del lloc per determinar quantes balises caldran.”

Millora de l’eficiència sanitària

La primera fase de la solució d’Aruba ja funciona en tres dels edificis principals de l’hospital. Actualment, admet cap a 200 dispositius mòbils de l’hospital a més dels ‘ordinadors sobre rodes’. Anna Benavent diu que el pla és ampliar la cobertura sense fil a totes les seves instal·lacions per a finals del 2017.

Avui dia, els usuaris de dispositius mòbils autoritzats i autenticats poden accedir als registres digitals, inclosos els registres escanejats enviats per institucions externes. Pacients i visitants tenen accés a la xarxa sense fil. L’hospital està integrat en el Servei Català de Salut, a través de la xarxa de CatSalut, i el Centre de Supercomputació de Catalunya (CESCA). Totes dues connexions són d’alt rendiment i alta redundància. Cal que la xarxa sense fil no disminueixi el rendiment esperat d’aquestes fonts. Les xarxes Wi-Fi i LAN d’Aruba garanteixen una experiència mòbil òptima en accedir a aquestes xarxes.

“En última instància, aquesta connectivitat significa que som més ràpids i estem millor preparats per tractar els pacients. El diagnòstic és millor, les vies de tractament estan més connectades”, diu Benavent. “Ha millorat la nostra capacitat de resposta i eficiència en general, i ha portat a una millora en la qualitat de l’atenció”.

 

Crear un ambient modern i centrat en el pacient

També suposa un benefici extern. El reeixit llançament de l’aplicació ha permès, entre altres coses, que l’hospital presenti una imatge d’un entorn modern i centrat en el pacient.

“Amb l’aplicació, volíem que els pacients poguessin accedir a informació actualitzada”, explica Benavent. “Un cop registrats i connectats, poden veure cites o temps d’espera.”

La nova aplicació funciona com s’esperava. Els usuaris nous han de visitar l’hospital perquè se’ls doni un codi d’accés; un cop tinguin aquest codi, l’aplicació es pot fer servir des de qualsevol lloc. “Tenim oficines a l’edifici principal i altres ubicacions al centre de la ciutat, que és a prop”, diu Benavent. “L’aplicació està demostrant que és una gran manera perquè els pacients revisin els temps d’espera abans d’entrar.”

L’inici del viatge digital

Benavent afirma que la primera fase és simplement el començament del viatge digital de l’hospital. El pla immediat és habilitar els usuaris perquè facin servir dispositius BYOD segurs mentre que s’agregaran més dispositius corporatius. Les balises BLE d’Aruba permetran trobar la ruta, la qual cosa ajudarà els visitants a desplaçar-se pel lloc. A llarg termini, un projecte d’Internet de les coses podria permetre, a l’hospital, rastrejar actius valuosos o fins i tot controlar la ubicació dels pacients amb Alzheimer.

“Un hospital és un entorn complex”, diu Benavent. Tenim fins a 2.000 treballadors i 10 sales d’atenció crítica, i volem ampliar per millorar la cadena de valor de l’atenció sanitària. Per fer possible l’expansió, haurem d’estar més connectats i ser més digitals. Les solucions d’Aruba suposen una plataforma sobre la qual podem crear-nos el nostre futur digital propi”.

 

Notícies relacionades: 

El director tècnic de SEMIC, escollit Aruba Ambassador

El paper de SEMIC en la Transformació Sanitària