“L'autèntica transformació pedagògica ha estat convertir l'alumne en l'actor principal del seu aprenentatge”

31-05-2019

Si bé no podem predir amb exactitud com seran les feines del futur, els estudis apunten que, en menys d'una dècada, pràcticament el 80% dels llocs de treball requeriran d'habilitats tecnològiques. I una altra dada: el 65% dels alumnes que avui cursen primària, realitzaran treballs que encara no s'han inventat. Parlem de tot això amb Alex Alegre, Education Sales Manager de SEMIC. 

 

P. La societat està canviant a passos de gegant: canvis d'hàbits, nous models de consum, de serveis... podem dir que el canvi de paradigma ha arribat també a l'escola?

R. Per descomptat. De fet, l'escola és un dels entorns més innovadors que podem trobar. Es tracta del lloc on es prepara a les persones per a les feines de demà, i les noves competències que es requeriran a aquests alumnes fan necessàries noves metodologies educatives.

 

P. I com es prepara a aquests alumnes?

R. Potenciant les anomenades 3C de l'educació: Capacitats, Competències i Cor. És clau deixar enrere antigues metodologies d'aprenentatge per potenciar les habilitats de cada alumne, el seu esperit crític, la seva creativitat i, per descomptat, fomentar el treball col·laboratiu.

 

P. Davant d'aquest escenari, quins són els principals reptes als què s'afronten els professionals de la docència?

R. La transmissió de coneixements ha canviat, per tant la forma d'ensenyar també ha canviat: ens hem oblidat de les classes magistrals per posar l'alumne al centre del procés d'aprenentatge, fent-lo partícip. Aquest canvi de model requereix un procés d'adaptació per part dels docents i, com en tot canvi, poden existir certes reticències. Encara que, per sort, el sector educatiu es caracteritza per la seva proactivitat i dinamisme, i això és el que fa possible el canvi de model.

 

P. En què consisteix l'anomenada "Transformació Pedagògica"?

R. Per a mi l'autèntica transformació pedagògica és el canvi radical que suposa passar de la transmissió passiva de coneixements a convertir l'alumne en un actor imprescindible del seu aprenentatge.


Alex Alegre en una conferència sobre Tecnologia i Educació

 

P. Quin paper juga la tecnologia en aquest nou panorama?​  

R. La tecnologia aporta les eines necessàries per facilitar als docents el nou model de transmissió de coneixements. Integrant la tecnologia a l'aula facilitem l'aplicació d'aquestes noves pedagogies: Flipped Classroom, aprenentatge basat en projectes (PLB)... i la creació d'entorns més col·laboratius.

 

P. Parli'ns de com hauria de ser, segons vostè, la classe del futur.  

R. El Consorci de Ministeris d'Educació Europeu (EUN) ha creat el projecte Future Classroom Lab en el qual es defineix com hauria de ser la "classe del futur": un espai inspirador que té en compte la creació de diferents zones: per aprendre, per a col·laborar, per pensar individualment... aquesta és una de les diferents iniciatives que existeixen però totes tenen en comú propiciar un entorn escolar que faciliti aquests nous models d'aprenentatge.

El model renderitzat de l'Aula del Futur de la EUN.

                    

P. Com dóna suport SEMIC als centres educatius?

R. Acompanyant-los fins on ells vulguin arribar, i a la velocitat que ells vulguin anar.

Quan parlem amb els centres, m'agrada fer-los aquesta pregunta com a punt de partida: On vols que estigui l'escola d'aquí a 10 anys?

A SEMIC no tenim un model determinat, ni un stack de productes i serveis paquetitzat per a les escoles, sinó que escoltem el projecte educatiu de cada centre i, en base a aquest, facilitem les eines per fer-ho: amb tecnologia, amb programes de formació i assessorament continuat.

CONTACTA AMB NOSALTRES >


Notícies relacionades:

 

Compartir en: